تاریخ هند تاریخ هند
تاریخ : جمعه 3 تير 1390
نویسنده : Oda Pardeks

بيش از ۳۰۰ ميليون نفر در زير خط فقر زندگى می‌كنند، اما چند سالى ست كه اين كشور با پيشرفت‌هاى اقتصادى عظيمى روبرو شده. رشد اقتصادى در هند رقم 8% را نشان می‌دهد و كارشناسان اعلام كرده‌اند كه اين روند رو به افزايش است و می‌تواند به مرز ده درصد هم برسد.
هند در جنوب آسيا و ساحل شمالى اقيانوس هند جاى دارد. اين كشور با بيش از سه ميليون كيلومتر مربع مساحت، هفتمين كشور جهان محسوب می‌شود. از نظر جمعيت نيز با بيش از يك ميليارد جمعيت، بعد از چين در رديف دوم جهان قرار دارد. اگر روزى نام هند، فقر و تنگدستى را به ياد می‌آورد، اكنون پيشرفت اقتصادى اين كشور توجه همگان را به خود معطوف جلب كرده است. مدت‌هاست كه سرمايه گذارى كنسرن‌هاى خارجى در اين كشور امرى عادى به شمار می‌آيد و فروش كالاهاى هندى در بازار‌هاى جهان به شدت افزايش يافته.
كارشناسان سرآغاز پيشرفت‌هاى اقتصادى هند را سال ۱۹۹۱ می‌دانند. در اين سال مانموهان سينگ، وزير دارايى هند، برنامه‌هايى را براى خروج كشور از اقتصاد برنامه‌ريزى شده‌ به تصويب رساند و به تدريج به اجرا درآورد. از آن زمان به بعد به تدريج قوانين مالياتىِ دست و پا گير لغو شدند، قوانين صادرات و واردات كشور تعديل يافتند و امكان سرمايه گذارى خارجى وامنيت سرمايه‌هاى داخلى به تدريج تامين گشت. مانموهان سينگ اكنون نخست وزير هند است و روند توسعهٔ طرح‌هايى كه خود شروع كرده، ادامه می‌دهد. هدف سينگ ارتقاء هند به سطح كشورهاى بزرگ جهان است.
امروز هند يكى از بالاترين رقم‌هاى رشد اقتصادى را در جهان به خود اختصاص داده است. رشد سالانه توليد ناخالص داخلی هند در سه سال اخير به طور متوسط بالغ بر ۱/۸ درصد بوده است و كشورهاى ديگر با اعجاب به هند و پيشرفت‌هاى اقتصادى اش می‌نگرند. مردم جهان مبهوت شده‌اند كه چگونه در كشورى با يك ميليارد جمعيت، با اين همه تنوع در مذهب و وجود سيستم كاست، اين رشدِ اقتصادى انجام گرفته و اقتصاد با اين پيشرفت عظيم روبرو شده است.
كارشناسان امور اقتصادى از سال‌هاى ۲۰۲۰ ميلادى هند را سومين كشور صنعتى در سراسر جهان ميدانند.

رشد اقتصادی هند

صندوق بین المللی پول پیش بینی‌های خود در مورد رشد اقتصادی آسیا (2005) را افزایش داد مقامات صندوق بین المللی پول، با اشاره به رشد مناسب دو کشور هند و چین پیش بینی‌های خود را در مورد رشد اقتصادی آسیا افزایش دادند.
مقامات صندوق بین المللی پول IMF، پیش بینی‌های خود (2005) را در مورد رشد اقتصادی قاره آسیا افزایش دادند. در گزارشIMF عنوان شد: رشد اقتصادی مناسب دو کشور هند و چین باعث تعدیل تأثیرات گرانی نفت در منطقه آسیا شده است.
در گزارش این سازمان، رشد اقتصادی منطقه آسیا به استثنای ژاپن حدوداً ۷‎/۳ درصد عنوان شد، این در حالی است که پیش از این در ماه آوریل 2005 رشد ۷ درصدی پیش بینی شده بود. رشد اقتصادی دو کشور چین و هند در سال جاری به ترتیب ۹ و ۷‎/۱ درصد عنوان شد که پیش از این میزان رشد اقتصادی این دو کشور در سال جاری ۸‎/۵ و ۶‎/۷ درصد پیش بینی شده بود.
در پایان مقامات صندوق بین المللی پول، رشد اقتصادی آسیا را در سال آینده ۶‎/۹ درصد و رشد اقتصادی دو کشور چین و هند را به ترتیب ۸‎/۲ و ۶‎/۳ درصد اعلام کردند.
در گزارش این سازمان گرانی نفت به عنوان اصلی‌ترین تهدید بر رشد اقتصادی جهان در آینده عنوان شد.


تقسیمات کشوری
استان‌های هند
آندرا پرادش
آروناچال پرادش                                              
آسام
اوتارانچال
اوتار پرادش                                                     
اوریسا
بنگال غربی
بیهار
پنجاب
تامیل نادو
تریپورا
راجستان
سیکیم
جارکاند
جامو و کشمیر
كرگل
چاتیسگر
کارناتاکا
کرالا
گجرات
گوآ
هیماچال پرادش
مادایا پرادش
مانی‌پور



|
امتیاز مطلب : 24
|
تعداد امتیازدهندگان : 6
|
مجموع امتیاز : 6
موضوعات مرتبط: , ,
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








آخرین مطالب

/
به وبلاگ من خوش آمدید